شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ /
524
۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
106 بازدید
۰

اشتغال دانشجویان با حقوق و بیمه در حین تحصیل

دانشجویان می‌توانند حین تحصیل با حقوق و بیمه در صنعت مشغول کار شوند.



به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، نشست علمی تجارب موفق ارتباط صنعت و دانشگاه با معرفی دوره آموزشی کارورزانه (کواپ) امروز سه شنبه، ۲ مرداد در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور جمعی از هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان برگزار شد.

کوآپ ترکیبی از آموزش دانشگاهی و تجربه کار صنعتی

دوره کار و آموزش پایدار (کوآپ) ترکیبی از آموزش دانشگاهی و تجربه کار صنعتی است. به انگلیسی co-op مخفف cooperative education به معنای آموزش مشارکتی و همکارانه است. این دوره سال‌ها در خیلی از دانشگاه‌های دنیا برگذار شده است و در حال حاضر در دو دانشگاه شریف و امیرکبیر در حال برگزاری است. در این نشست دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده‌های برق این دو دانشگاه به بیان تجربیات خود در این خصوص پرداختند.

حمزه بیرانوند مسئول دوره کوآپ دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر توضیح داد: این طرح از سال ۹۹ در دانشکده در سه دوره اجرا شده است. ساختار‌های مختلفی از آن بررسی و اجرا شده است. در ساختار‌های اولیه یک دوره هفت ماهه دانشجو در سال دوم تحصیل وارد صنعت می‌شد و پس از بازگشت به دانشگاه در یک دوره ۷ ماهه دیگه در سال چهارم به صنعت باز‌ می‌گشت. اما تجربه نشان داد گرچه این رفت و برگشت اهداف آموزشی دارد ولی هم به لحاظ چالش‌های آموزشی و هم نیازهای صنعت عملیاتی‌تر است که دانشجو ۱۴ ماه به طور مداوم از سال سوم تا سال پنج در صنعت باشد.

 

برخی نکات مهم در مورد کوآپ

گفتنی است تعداد سنوات مجاز تحصیل دانشجو در این دوره پنج سال است. دانشجو پس از این دوره که قابل تطبیق با کاراموزی نیز هست گواهی رسمی از دانشگاه دریافت می‌کند. حین این دوره یک استاد ناظر بر روال کار دانشجو نظارت می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت دانشگاه با ایجاد دفتر کوآپ زمینه آشنایی با واحدهای صنعتی را فراهم کرده و یافتن محل کار مناسب را برای دانشجویان تسهیل می‌کند. 

 

آیین نامه ارتقا هیئت علمی: مانعی برای همکاری اساتید در اجرای کوآپ

بیرانوند پس از اشاره به برخی از چالش‌های دوره اظهار کرد: در برخی دانشکده‌ها بعضی از اعضای هیئت علمی با این طرح همراه نشده‌اند و با آن مخالفت می‌کنند. حتی دانشکده‌ای را داشته‌ایم که بعد از چند دوره برگزاری خوب هیئت علمی مانع ادامه برگزاری شده‌اند. از دلایل این موضوع می‌توان به به آیین‌نامه ارتقا رتبه اساتید اشاره کرد. چرا که از نظر اساتید ممکن است همکاری دانشجویان در مقاله‌نویسی با شرکت در این دوره کم شود. مقاله نویسی طبق آیین‌نامه برای اساتید امتیاز دارد اما امتیازی برای کوآپ در نظر گرفته نمی‌شود که انگیزه‌ای برای همکاری هیئت علمی باشد. بنابراین خوب است که امتیاز کوآپ در آیین‌نامه ارتقا در نظر گرفته شود تا انگیزه برای درصدی از هیئت علمی که همراه نیستند باشد.

 

مهم‌ترین مزایای کوآپ

محمدرضا پاکروان، رئیس کمیته ارتباط با صنعت انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران و میزبان صنعتی دانشجویان دوره کارورزی در بیان برخی از مهم‌ترین مزایای کوآپ گفت: خیلی از دانشجویان در طول تحصیل احساس این که در کشور صنعت معقولی برای اشتغال هست ندارند و همین دلیلی می‌شود تا به مهاجرت فکر کنند. این دوره با دیدن ظرفیت‌های صنعتی کشور انگیزه‌ای برای اشتغال در صنایع داخلی را فراهم می‌کند. از طرفی فعالیت در فضای واقعی صنعت این تصمیم‌گیری را برای دانشجویان تسهیل می‌کند که در آینده برایشان مناسب است که مهندس باشند یا کارافرین و در این شرایط مسیر ‌پیش رویشان را واقع‌بینانه‌تر انتخاب می‌کنند.

وی از منظر یک میزبان صنعتی ادامه داد: هر فردی برای موفقیت  باید دارای دو بال مهم باشد. یکی توانمندی‌های علمی و فنی و دیگری ویژگی‌های شخصیتی. اتفاقا ویژگی‌های شخصیتی در بلند مدت عامل بسیار مهمی در رشد افراد محسوب می‌شود. ویژگی‌های شخصیتی مانند قدرت تصمیم‌گیری، مقاومت و پافشاری، توان حل مسئله و قدرت کار گروهی تفاوتی مهم با توانمندی‌های علمی دارند که با تجربه و در عمل به دست ‌می‌آیند و این دوره افراد را برای کسب این ویژگی‌ها و امادگی برای ورود به فضای کار جدی کمک می‌کند.

پاکروان در خصوص تفاوت کواپ و کارآموزی گفت: دوره سه ماهه اقتضای تعریف کار جدی را ندارد، اما این دوره بلند مدت امکان تعریف کار جدی برای صنعت و دانشجو را فراهم می‌کند.

در پایان، این دو عضو هیئت علمی با توجه به تجربه موفق اجرای این دوره و مزایای آن، دانشگاه‌ها را دعوت کردند کوآپ را با توجه به شرایط خاص خودشان در دانشگاهشان اجرا کنند.

پایان پیام/


منبع خبر «» است و قالب خبرخوان وردپرس شهر خبر | قالب خبرخوان ایرانی شهرخبر در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 524 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه قالب خبرخوان وردپرس شهر خبر | قالب خبرخوان ایرانی شهرخبر مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
9 ماه پيش [ 262 بازدید ]
9 ماه پيش [ 245 بازدید ]
9 ماه پيش [ 239 بازدید ]
9 ماه پيش [ 236 بازدید ]
9 ماه پيش [ 195 بازدید ]
9 ماه پيش [ 186 بازدید ]
9 ماه پيش [ 185 بازدید ]
9 ماه پيش [ 160 بازدید ]
9 ماه پيش [ 154 بازدید ]
9 ماه پيش [ 147 بازدید ]
9 ماه پيش [ 140 بازدید ]
9 ماه پيش [ 138 بازدید ]
9 ماه پيش [ 135 بازدید ]
9 ماه پيش [ 125 بازدید ]
9 ماه پيش [ 120 بازدید ]
9 ماه پيش [ 118 بازدید ]
9 ماه پيش [ 116 بازدید ]
9 ماه پيش [ 114 بازدید ]
9 ماه پيش [ 113 بازدید ]
9 ماه پيش [ 110 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 262 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 239 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 138 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 114 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 113 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 100 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 186 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 102 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 97 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 95 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 94 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 86 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 87 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 87 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 90 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 31 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 25 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 106 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 87 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 120 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 245 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 97 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 90 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 87 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 29 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 94 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 25 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 35 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 30 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 92 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 96 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 93 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 120 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 28 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 95 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 88 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 90 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 100 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 87 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید