شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ /
121
۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
154 بازدید
۰

مقایسه بهره‌مندی نفتی ایرانی‌ها با عربستان و قطر

با استناد به گزارش سالانه شرکت BP‌ سهم هر ایرانی، عربستانی و قطری از تولید معادل نفت خام کشور خود در طول سال به ترتیب برابر با ۳۱.۵، ۱۱۵.۸ و ۵۹۱.۶ بشکه است که نشان می‌دهد به دلیل جمعیت کمتر عربستان و قطر، بهره‌مندی هر فرد عربستانی و قطری از درآمد نفتی بیشتر است.



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ایران به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان منابع هیدروکربوری دنیا همواره با کشورهای منطقه از نظر میزان تولید نفت و گاز و درآمدهای حاصل از آن مقایسه می‌شود که از جمله این کشورها می‌توان به عربستان و قطر اشاره کرد.

طبق آخرین گزارش سالانه شرکت‌ نفت و گاز بریتیش پترولیوم (BP‌)‌ عربستان با تولید روزانه ۹.۳۹ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی، سومین تولیدکننده بزرگ دنیا بوده و شرکت نفت عربستان (آرامکو) سال گذشته ۱۶۱ میلیارد دلار سود داشت‌ که بالاترین رقم در بین غول‌های نفتی دنیاست.

همچنین قطر نیز با تولید سالانه ۱۷۷ میلیارد متر مکعب، بزرگترین صادرکننده گاز مایع‌شده (LNG) دنیاست؛ شرکت قطر انرژی سود خالص خود در سال ۲۰۲۲ را ۴۲.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و در بین غول‌های نفتی دنیا در جایگاه سومین شرکت سودآور قرار گرفت.

در این بین اما جایگاه ایران در حوزه تولید و صادرات نفت و گاز و تاثیرات رفاهی ناشی از درآمدهای نفتی در مقایسه با قطر و عربستان کجاست؟ هر چند تحریم یکی از عوامل موثر در ایجاد محدودیت و کند شدن سرعت توسعه صنعت نفت ایران بوده است، اما یک عامل جدی دیگر را نیز باید در محاسبات مدنظر قرار داد که به وضوح نشان می‌دهد ایران حتی در شرایط غیرتحریمی نیز نمی‌تواند با مدل خام‌فروشی و اتکای صرف به درآمدهای نفتی به توسعه دست یابد.

* مقایسه رفاه نفتی ایران با عربستان و قطر و یک نکته مغفول

طبق آخرین گزارش سالانه شرکت BP، تولید نفت و میعانات گازی ایران، عربستان و قطر در سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۳.۱۷، ۹.۳۹ و ۱.۳۱ میلیون بشکه در روز بوده است؛ تولید گاز ایران، عربستان و قطر نیز به ترتیب ۲۵۶.۷، ۱۱۷.۳ و ۱۷۷ میلیارد متر مکعب در سال بوده است.

اگر مجموع تولید نفت، میعانات و گاز این ۳ کشور را معادل هر بشکه نفت خام درنظر بگیریم؛ تولید ایران، عربستان و قطر به ترتیب روزانه ۷.۵۹، ۱۱.۴۱ و ۴.۳۶ میلیون بشکه در روز است. به بیان دیگر مجموع تولید منابع هیدروکربوری عربستان حدود ۵۰ درصد بیشتر از ایران بوده و این شاخص برای ایران ۷۵ درصد بیشتر از قطر است.

اما چه عاملی باعث شده که فاصله ایران با دو کشور عربستان و قطر در درآمدهای حاصل از نفت و گاز و رفاه ایجاد شده با اتکا به خام‌فروشی تا این حد زیاد باشد؟ پاسخ، «جمعیت» است. در حال حاضر جمعیت ایران، عربستان و قطر به ترتیب ۸۷.۹۲، ۳۵.۹۵ و ۲.۶۹ میلیون نفر است که موجب شده است سرانه دو کشور عربستان و قطر از هر بشکه تولید معادل نفت خام از ایران بسیار بیشتر باشد.

طبق تصویر ۱، سهم هر ایرانی، عربستانی و قطری از تولید معادل نفت خام کشور خود در طول سال به ترتیب برابر با ۳۱.۵، ۱۱۵.۸ و ۵۹۱.۶ بشکه است که نشان می‌دهد به دلیل جمعیت کمتر عربستان و قطر بهره‌مندی هر فرد از جمعیت این کشور از درآمدهای حاصل از نفت و گاز بیشتر است.

مقایسه بهره‌مندی نفتی ایرانی‌ها با عربستان و قطر

تصویر ۱

حتی در صورت رفع تحریم یا بی‌اثر شدن کامل تحریم‌های نفتی و تولید حداکثری نفت ایران، باز هم شاخص سهم هر ایرانی از تولید منابع هیدروکربوری معادل ۳۷.۳ بشکه نفت خواهد بود که تغییر چندانی نکرده و همچنان با اختلاف از عربستان و قطر کمتر است.

‌وقتی جمعیت کمتر است، در نتیجه مصرف انرژی در داخل کشور نیز کمتر بوده و میزان صادرات و درآمدهای ارزی حاصل از آن افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، هم‌اکنون ایران با وجود اینکه سهمش از میدان گازی پارس جنوبی نصف قطر است، اما تولید گاز روزانه آن حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب از قطری‌ها بیشتر بوده ولی با این وجود ایران تقریبا همه گاز تولیدی را در داخل کشور مصرف می‌کند اما قطر هم‌اکنون با تولید کمتر گاز، بزرگترین صادرکننده گاز مایع شده دنیاست.

در مجموع به نظر می‌رسد، «جمعیت» یک متغیر تعیین‌کننده در مقایسه بهره‌مندی ۳ کشور ایران، عربستان و قطر از تولیدات منابع هیدروکربوری است و ایران با جمعیت فعلی نمی‌تواند با اتکای صرف به خام‌فروشی به رفاه سطح بالا و توسعه اقتصادی دست پیدا کند.

پایان پیام/

 

منبع خبر «» است و قالب خبرخوان وردپرس شهر خبر | قالب خبرخوان ایرانی شهرخبر در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 121 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه قالب خبرخوان وردپرس شهر خبر | قالب خبرخوان ایرانی شهرخبر مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
9 ماه پيش [ 261 بازدید ]
9 ماه پيش [ 244 بازدید ]
9 ماه پيش [ 239 بازدید ]
9 ماه پيش [ 236 بازدید ]
9 ماه پيش [ 195 بازدید ]
9 ماه پيش [ 186 بازدید ]
9 ماه پيش [ 185 بازدید ]
9 ماه پيش [ 159 بازدید ]
9 ماه پيش [ 154 بازدید ]
9 ماه پيش [ 147 بازدید ]
9 ماه پيش [ 139 بازدید ]
9 ماه پيش [ 137 بازدید ]
9 ماه پيش [ 134 بازدید ]
9 ماه پيش [ 125 بازدید ]
9 ماه پيش [ 120 بازدید ]
9 ماه پيش [ 118 بازدید ]
9 ماه پيش [ 116 بازدید ]
9 ماه پيش [ 114 بازدید ]
9 ماه پيش [ 113 بازدید ]
9 ماه پيش [ 110 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 261 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 239 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 137 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 114 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 113 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 100 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 186 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 101 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 96 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 95 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 94 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 85 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 86 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 87 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 90 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 30 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 25 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 105 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 87 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 120 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 97 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 85 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 134 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 75 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 159 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 75 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 25 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 84 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 24 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 90 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 118 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 81 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 27 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 21 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 116 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 78 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 74 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 244 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 76 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 80 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید