یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ /
163
۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
29 بازدید
۰

اعلام کودتا در نیجر؛ از بازداشت رئیس‌جمهور تا آغاز درگیری‌های خیابانی

گارد ریاست جمهوری نیجر، امروز از طریق شبکه تلویزیون ملی این کشور، رسما اعلام کودتا کرد و از انحلال پارلمان و دولت و تعلیق قانون اساسی این کشور خبر داد. امری که به آغاز درگیری‌های خیابانی در این کشور منجر شده است.



به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،گروهی از فرماندهان نظامی کشور نیجر،که خود را «شورای ملی حفاظت از میهن» می‌نامند، امروز (پنجشنبه، ۲۷ جولای) در پخش زنده شبکه تلویزیون ملی (ORTN) اعلام کردند با کودتا قدرت را در دست گرفته‌اند.

این گروه اعلام کرد که در واکنش به تداوم تنش مستمر اوضاع امنیتی در نیجر و همچنین وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی دست به کودتا زده است. 

به نوشته المیادین، کودتای نظامی در نیجر واقع در غرب آفریقا، بدون شنیده شدن صدای حتی یک تیر در نیامی به وقوع پیوست و پارلمان این کشور تا این لحظه، آغاز دوره انتقالی در کشور را اعلام نکرده است. 

نیجر، کشوری محصور با خشکی در غرب آفریقا، یکی از بی ثبات‌ترین کشورهای جهان است و از زمان استقلال از فرانسه در سال ۱۹۶۰، علاوه بر چندین  تلاش برای کودتا، شاهد چهار کودتا بوده که آخرین آن به فوریه ۲۰۱۰  علیه رئیس جمهور مامادو تانگا باز می‌گردد.

وضعیت کنونی این کشور آفریقایی نگرانی‌هایی را در مورد آینده آن و منطقه ایجاد می‌کند. زیرا در شرایطی که نیجر با چالش‌های امنیتی فزاینده‌ای به دلیل تهدید گروه‌های مسلح رو به رشد در منطقه ساحل مواجه است، ثبات سیاسی برای رسیدگی به این چالش‌ها و جلوگیری از تشدید خشونت برای این کشور غیرساحلی در غرب آفریقا بسیار اهمیت دارد. در همین راستا نیز ​جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اِکُواس)، امروز اعلام کرد که رئیس جمهور بنین، برای میانجیگری به نیامی اعزام شده است.

اعلام کودتا و بازداشت رئیس‌جمهور در نیجر

به نوشته خبرگزاری آناتولی، سرهنگ «آمادو عبدالرحمن» به همراه نه افسر دیگر طی سخنرانی در تلویزیون ملی ضمن هشدار درباره هرگونه مداخله خارجی، اعلام کرد که «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور برکنار شده و پارلمان دولت منحل شده و قانون اساسی به دلیل بدتر شدن وضعیت امنیتی و بحران اجتماعی و اقتصادی کشور، تعلیق می‌شود.

ارتش نیجر نیز ضمن اعلام منع تردد سراسری از ساعت۲۲:۰۰ شب گذشته تا ۱۷:۰۰ عصر امروز، از بسته شدن تمام مرزها خبر داد. این در حالی است که عناصر وابسته به گارد ریاست جمهوری نیجر از صبح دیروز چهارشنبه ۲۶، کودتا کرده و محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری محاصره و سپس بازداشت کردند.

آغاز درگیری و شورش در خیابان‌های نیجر

مردم نیجر​​​​​​​ نیز در اعتراض به تلاش برای کودتا از سوی گارد ریاست جمهوری این کشور به خیابان‌ها آمدند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از درگیری، تیراندازی و شورش در خیابان‌های نیجر است.

 

 

 

 

بر اساس گزارش رسانه ملی نیجر، مردم در مقابل مجلس ملی در نیامی، پایتخت نیجر تجمع کردند تا بازداشت محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور توسط عناصر هنگ گارد ریاست جمهوری و تلاش برای کودتا را محکوم کنند.

نخستین واکنش بازوم به کودتا در نیجر

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور نیجر که در کاخ ریاست‌جمهوری در نیامی تحت بازداشت قرار داد، امروز طی پستی در توییتر از مردم خواست تا از «دموکراسی و آزادی» حفاظت کنند.

وی نوشت: «دستاوردهایی که سخت به دست آمده، حفظ خواهند شد، [مردم نیجر] که دموکراسی و آزادی را دوست دارند برای حفاظت از این دستاوردها به میدان خواهند آمد».

«حسومی مسعودو» وزیر امور خارجه نیجر هم در واکنش به کودتای صورت گرفته اعلام کرد که دولت منتخب این کشور تنها «دولت مشروع و قانونی» است.

جامعه بین‌الملل کودتا در نیجر را محکوم کرد

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد، شب گذشته، اقدام به کودتا در نیجر را به شدت محکوم کرد و خواهان حفظ نظم قانون اساسی شد.

 

اعلام کودتا در نیجر؛ از بازداشت رئیس‌جمهور تا آغاز درگیری‌های خیابانی

 

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «دبیر کل وضعیت در نیجر را از نزدیک پیگیری و هرگونه تلاش برای به دست گرفتن قدرت با زور و تضعیف حکومت دموکراتیک، صلح و ثبات در نیجر را به شدت محکوم می‌کند».

وی با بیان این‌که گوترش از همه طرف‌ها می‌خواهد تا با خویشتن داری عمل کنند و از نظم قانون اساسی محافظت کنند، تاکید کرد که سازمان ملل در کنار دولت و مردم نیجر است.

بانک جهانی نیز تلاش برای «بی‌ثبات کردن وضعیت در نیجر» را محکوم کرد. 

 

اعلام کودتا در نیجر؛ از بازداشت رئیس‌جمهور تا آغاز درگیری‌های خیابانی

 

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز «نگرانی شدید» درباره حوادث نیامی، تاکید کرد که اتحادیه اروپا نیز به جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در محکومیت آنچه در نیجر اتفاق می‌افتد، می‌پیوندد.

اتحادیه آفریقا نیز خواستار توقف فوری اقدامات جاری در نیجر شد و «موسی فقی محمد» رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا، ضمن محکوم کردن چنین رفتارهایی در این کشور آفریقایی، از مردم نیجر و همه کشورهای آفریقایی، بویژه جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا ئ تیز جهان خواست که به صورت یکپارچه تلاش برای کودتا در نیجر را محکم کنند. 

گروه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط رئیس‌جمهور بازوم، شد و اعلام کرد که تمام شرکت‌کنندگان در این کودتا مسئول، جان وی هستند. 

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز امروز، خواستار آزادی فوری  رئیس‌جمهور نیجر شد و گفت: «این‌که آیا این از نظر فنی یک کودتا است یا نه، من نمی توانم بگویم، این برعهده حقوقدان‌ها است که این را بگویند اما آن‌چه که به وضوح نشان می دهد تلاش برای به دست گرفتن قدرت با زور و برهم زدن قانون اساسی است».

وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که بلینکن با بازوم تماس گرفته و در خصوص حمایت واشنگتن از او و همچنین دموکراسی در نیجر اطمینان داده است.

وزارت خارجه آمریکا در این خصوص گفت: «بلینکن در تماس تلفنی با بازوم تأیید کرد که ایالات متحده در کنار مردم نیجر است».

«کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه نیز که زمانی نیجر مستعمره کشورش بود، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پاریس به درخواست‌های اتحادیه آفریقا و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا پیوسته است تا یکپارچگی نهادهای دموکراتیک در نیجر حفظ شود.

وزارت خارجه روسیه نیز طی بیانیه‌ای از طرف‌های درگیر در نیجر خواست که بدون توسل به زور، مسائل را حل و فصل کنند و رئیس‌جمهرو کشور را آزاد کنند.

از سوی دیگر، به اعلام «پائولا احمد تینوبو» رئیس‌جمهور نیجریه که کشورش ریاست دوره‌ای اکواس را برعهده دارد، «پاتریس تالون» رئیس جمهور بنین برای میانجیگری به کشور همسایه خود، نیجر سفر کرده است.

محمد بازوم کیست؟

 

اعلام کودتا در نیجر؛ از بازداشت رئیس‌جمهور تا آغاز درگیری‌های خیابانی

 

محمد بازوم، فوریه ۲۰۲۱ در انتخابات ریاست‌جمهوری نیجر، پیروز شد. وی پیشتر نخست‌وزیر بود. این نخستین انتقال دموکراتیک قدرت در این کشور آفریقای غربی مستعد کودتا بود و وی رسما پس از دو دوره ریاست‌جمهوری «محمدو ایسوفو» از طریق انتخابات جای وی  را گرفت. نیجر با خشکسالی‌های مکرر، شورش و فقر گسترده دست و پنجه نرم می‌کند و فقیرترین کشور دنیا در رتبه‌بندی توسعه سازمان ملل از بین ۱۸۹ کشور به شمار می‌آید.

به نوشته المیادین، بازوم از متحدان نزدیک فرانسه است که حتی دو روز پیش از تحویل رسمی پست ریاست‌جمهوری و مراسم تحلیف، در ۳۱ مارس ۲۰۲۱، شاهد یک تلاش برای کودتا بود. در آن زمان افراد زیادی دستگیر شدند، از جمله یک کاپیتان نیروی هوایی به نام «سانی گوروزا» که رهبری کودتا را بر عهده داشت و کشور بنین وی را به مقامات نیجر تحویل داد.

بازوم با رئیس‌جمهور سابق نیز روابط دوستانه خوبی داشت زیرا آنها ۳۰ سال پیش با هم حزب «نیجریه برای دموکراسی و سوسیالیسم» را تأسیس کردند و این حزب در سال ۲۰۱۱ به قدرت رسید. وی در دوران ریاست‌جمهوری محمدو ایسوفو، دو پست وزارت کشور و خارجه را نیز داشت. 

پایان پیام/


منبع خبر «» است و قالب خبرخوان وردپرس شهر خبر | قالب خبرخوان ایرانی شهرخبر در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 163 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه قالب خبرخوان وردپرس شهر خبر | قالب خبرخوان ایرانی شهرخبر مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
9 ماه پيش [ 262 بازدید ]
9 ماه پيش [ 245 بازدید ]
9 ماه پيش [ 240 بازدید ]
9 ماه پيش [ 239 بازدید ]
9 ماه پيش [ 195 بازدید ]
9 ماه پيش [ 186 بازدید ]
9 ماه پيش [ 185 بازدید ]
9 ماه پيش [ 160 بازدید ]
9 ماه پيش [ 154 بازدید ]
9 ماه پيش [ 148 بازدید ]
9 ماه پيش [ 140 بازدید ]
9 ماه پيش [ 138 بازدید ]
9 ماه پيش [ 136 بازدید ]
9 ماه پيش [ 126 بازدید ]
9 ماه پيش [ 121 بازدید ]
9 ماه پيش [ 118 بازدید ]
9 ماه پيش [ 117 بازدید ]
9 ماه پيش [ 114 بازدید ]
9 ماه پيش [ 113 بازدید ]
9 ماه پيش [ 111 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 262 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 240 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 138 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 114 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 113 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 100 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 186 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 102 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 97 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 95 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 94 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 86 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 87 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 88 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 91 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 31 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 26 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 106 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 87 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 121 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 91 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 97 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 29 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 88 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 195 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 92 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 91 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 32 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 90 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 33 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 25 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 78 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 86 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 85 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 84 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 89 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 84 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 148 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 89 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید