شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ /
479
۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
26 بازدید
۰

بازگشت پاندای باغ وحش فرانسه به چین

پاندای چینی باغ وحش فرانسه پس از ۵ سال در راستای اجرای برنامه تکثیر به چین بازمی گردد.



به گزارش خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری فارس، یک باغ وحش فرانسوی روز سه‌شنبه با یکی از جاذبه‌هایش که یک پاندای غول پیکر پنج ساله است خداحافظی می‌کند چراکه این پاندا قرار است در برنامه تکثیر در استان سیچوان چین شرکت کند. یوان منگ که در فرانسه به دنیا آمده است، بخشی از برنامه بین‌المللی «دیپلماسی پاندا» چین است.

والدین «یوان منگ»، پاندای چینی، یعنی «یوان زی» و «هوان هوان» در سال ۲۰۱۲ از چین وارد فرانسه شدند و تحت یک طرح حفاظتی چینی با هدف پرورش پانداها در سراسر جهان به باغ وحش «بوول» فرانسه قرض داده شدند.

تیم فرانسوی موفق شد تا «یوان‌ منگ» را در چهار اوت ۲۰۱۷ به دنیا بیاورد که نخستین پاندای متولد شده در خاک فرانسه نام گرفت. این تیم در سال ۲۰۲۱ نیز خواهر و برادر دوقلوی این پاندا را به دنیا آورد.

این پانداها باعث رونق باغ وحش «بوول»، شدند به طوری که سال ورود «یوان زی» و «هوان هوان» تعداد بازدید از این باغ وحش دو برابر شد و به بیش از یک میلیون بازدید رسید و در سال ۲۰۲۲ رقم دو میلیون بازدید ثبت شد.

«ساموئل لرو»، مدیرعامل باغ وحش به رادیو فرانس بلو می‌گوید که پانداها به‌آن‌ها هویت داده‌اند:«امروز ما باغ وحشی هستیم که می‌توانید پانداها را در آن ببینید.»

مشابه این داستان را می‌توان در ۲۲ باغ وحش در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا مشاهده کرد، مکان‌هایی که میزبان پانداهای چینی هستند. بسیاری از این حیوانات عامل رونق باغ وحش‌های میزبان هستند.کشورهای میزبان  این پانداها معمولاً هزینه سالانه یک میلیون دلار به چین می‌پردازند.به طور معمول هر پاندا را چین تا ۱۵ سال قرض می‌دهد و پس از آن پاندا به چین باز می‌گردد.

اگر این پاندای قرضی در زمان واگذاری بمیرد باغ وحش قرض گیرنده باید جریمه پرداخت کند. هنگامی که یک پاندا به نام «لین هوی» ۲۱ ساله در سال ۲۰۲۳ در باغ وحش «چانگ مای» تایلند جان خود را از دست داد، مقامات تایلند اعلام کردند که باید ۱۵بات(۴۳۵ هزار دلار) بیمه به چین بپردازند.

پاندا گونه‌ای خرس است که در نواحی مرکزی و جنوب غربی چین زندگی می‌کند. پاندا به سادگی توسط لکه‌های سیاه روی گوش و دور چشم و دور بدنش قابل شناسایی است. این جانور هرچند در راسته زیستی گوشتخوارسانان قرار دارد؛ اما تا ۹۹٪ از رژیم غذایی آن را گیاه بامبو تشکیل می‌دهد.پانداهایی که در اسارت نگهداری می‌شوند غذاهایی مانند عسل، تخم پرندگان، ماهی، مرکبات، موز، برگ گیاهان و سیب‌زمینی را هم مصرف می‌کنند.

پاندا امروزه فقط در چند کوهستان مرکزی چین عمدتاً در ایالت سیچوآن، زندگی می‌کند. دولت چین، انحصار پاندا را در اختیار دارد. این قانونی است که همه کشورها آن را پذیرفته‌اند. به زبان ساده‌‌تر، مالکیت همه پانداهای جهان در اختیار کشور چین هستند. البته در باغ‌ وحش‌های کشورهای دیگر هم می‌توانید از دیدن این خرس بامزه و محبوب لذت ببرید. در مجموع ۷۱ پاندا در باغ‌‌وحش‌های خارجی زندگی می‌کنند. اسکاتلند، اتریش، بلژیک، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، اندونزی، مالزی، ژاپن، مکزیک و چند کشور دیگر هم در باغ‌های وحش‌های خود پاندا دارند اما آنها را از چین اجاره کردند.

باغ‌ وحشی که پاندا را اجاره می‌کند باید فضای زندگی پانداها را شبیه‌سازی کند: درخت‌های بامبو، آبشار، مه مصنوعی و البته دمای مناسب. هر پاندایی که هم به دنیا بیاید به چین تعلق خواهد داشت.طبق قراردادی که میان طرفین منعقد می‌شود دو پرستار چینی و یک نماینده ناظر به‌طور مستمر، حضور خواهند داشت و علاوه بر رسیدگی به وضعیت پانداها به‌طور مستمر به دولت چین گزارش می‌دهند. طبیعی است که تغذیه و رسیدگی پزشکی و درمانی هم هزینه بالای را طلب خواهد کرد. سختگیری‌ به حدی است که اجاره‌کننده نمی‌تواند از بامبوی داخلی استفاده کند و باید بامبوی موردنیازش را از خود چین وارد کند.فرآیند بررسی باغ‌وحش‌های متقاضی هم کند و زمان‌بر است.کمتر حیوانی وجود دارد که به‌اندازه پاندا محبوب باشد و بازدیدکننده و توریست، جذب کند. باغ‌وحش‌های موفق معمولاً در عرض مدت کوتاهی به سوددهی می‌رسند.

پایان پیام/

 


منبع خبر «» است و قالب خبرخوان وردپرس شهر خبر | قالب خبرخوان ایرانی شهرخبر در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 479 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه قالب خبرخوان وردپرس شهر خبر | قالب خبرخوان ایرانی شهرخبر مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
9 ماه پيش [ 262 بازدید ]
9 ماه پيش [ 245 بازدید ]
9 ماه پيش [ 240 بازدید ]
9 ماه پيش [ 238 بازدید ]
9 ماه پيش [ 195 بازدید ]
9 ماه پيش [ 186 بازدید ]
9 ماه پيش [ 185 بازدید ]
9 ماه پيش [ 160 بازدید ]
9 ماه پيش [ 154 بازدید ]
9 ماه پيش [ 148 بازدید ]
9 ماه پيش [ 140 بازدید ]
9 ماه پيش [ 138 بازدید ]
9 ماه پيش [ 135 بازدید ]
9 ماه پيش [ 126 بازدید ]
9 ماه پيش [ 121 بازدید ]
9 ماه پيش [ 118 بازدید ]
9 ماه پيش [ 117 بازدید ]
9 ماه پيش [ 114 بازدید ]
9 ماه پيش [ 113 بازدید ]
9 ماه پيش [ 111 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 262 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 240 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 138 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 114 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 113 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 100 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 186 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 102 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 97 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 95 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 94 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 86 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 87 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 88 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 91 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 31 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 26 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 106 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 87 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 121 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 30 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 28 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 28 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 22 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 37 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 23 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 29 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 30 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 28 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 32 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 29 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 26 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 28 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 28 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 32 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 22 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 36 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 29 بازدید ]
خبرگزاری فارس 9 ماه پيش [ 29 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید